Poziv za financiranje projekata – Kultura, umjetnost i društvene inovacije
10. listopada 2020.Tri uspješne godine su iza nas
30. travnja 2021.Poslovni klub PartneRi sufinancirao je knjigu Velida Đekića „Zvali su me Industrijska“, važnu za prošlost i budućnost Rijeke. To je prva knjiga napisana o nekoj riječkoj ulici, a njene su stranice posvećene jednoj od najvažnijih prometnica u znamenitoj riječkoj povijesti.
Đekić u svojoj knjizi spominje Riječanina Guida Prodama, koji je prvi letio avionom nad morem. No, nije sve teklo glatko… Ipak, uspio je.
…
Obalni teren što se protezao između Petrolejske luke i jedne od tvornica asfalta pokazao se Riječanima posebno zanimljivo mjesto zbog sugrađanina Guida Prodama, koji ga je odlučio iskoristiti kao – zrakoplovnu pistu. Godinu prije njega, u rano doba svjetskog zrakoplovstva, isto je pokušao na toj lokaciji francuski pilot León Versepuy, planirajući nekoliko letova između Rijeke i Opatije. No, sve je otkazano u posljednji trenutak zbog prosjedovanja Rafinerije koja je tu aktivnost smatrala opasnošću za naftne spremnike u Petrolejskoj luci. Prodam je imao više sreće, pa je s istog mjesta uspio poletjeti 10. prosinca 1911, postavši prvi Riječanin u zraku, štoviše prvi pilot Austro-Ugarske Monarhije koji je letio nad morem. Učinio je to praćen pogledima radoznalih sugrađana koji su ga bodrili sa svih strana. Istina, ograđeni prostor za publiku, gdje se praćenje događaja plaćalo, bio je slabo posjećen, ali se zato od velikog broja sugrađana crnio sav ostali prostor: cesta, krovovi okolnih zgrada, morska površina s brojnim plovilima, padine Turnića. Događaj se odvijao pod budnim okom gradskih redara i vatrogasaca.
Prodam je uspio poletjeti iz trećeg pokušaja (u drugom se zamalo zabio u naslage opeka ispred Tvornice asfalta), kada je motor njegovog monoplana Horvath III bolje profunkcionirao. Brzinom od 90 km, na visini od 60−100 m, letio je u dva navrata do Lovrana. Slijetanje na polazno tlo Riječani su popratili usklicima, uslijedila su silna čestitanja, pored ostalog riječkog guvernera i gradonačelnika. Oduševljena publika odnijela je Prodama do provizornog zrakoplovnog hangara na rukama.
Guido Prodam poletio je s istoga terena još jednom, 17. svibnja 1912, namjeravajući doletjeti do vrha Učke, ali je zbog jakog vjetra morao od toga odustati. Dapače, kad je osjetio kako je vjetar kod Lovrana toliko snažan da se više s njime ne može nositi, odlučio se spustiti na more, pored dviju ribarskih brodica. Zrakoplov je tada dotaknuo morsku površinu, prevrnuo se, a Prodam je pao u more i udarom u zrakoplov ozlijedio lice. Stroj je potonuo, a pilot je zaplivao prema obližnoj brodici, na koju su ga podigli. Malo zatim stigla je i torpiljarka koja je imala zadaću pratiti njegov let, te ga preuzela na palubu.
…
Hoće li se riječkom zračnom asu Guidu Prodamu u naše dane postaviti spomen-ploča u blizini prve gradske zrakoplovne piste? Trebalo bi, zaslužio je.
Intervju s autorom pročitajte na linku.